Ice, Ice, Baby - MatPrat Blogg

Ice, Ice, Baby

Pinneis-med-blomster2-MP-57674_1024

Pinneis, kuleis, sorbet og iskrem, – sol og sommer er istid for både store og små.  Mange har vanilje- eller sjokoladeis som sin favoritt, men is er jo så mye mer enn det!

Straks solen titter frem kommer mine to små jenter løpende. De står foran meg med dådyrøyne og spør så fint de bare kan: «Maaaaammmma, kan vi vææææære så snill å få en is?» Jeg mener, hendene er foldet og de står nesten på kne. Hvordan kan man si nei til sånt? Jeg svarer som oftest ja (les i sommerhalvåret), og de ser like forundrende på meg hver gang. Som store spørsmålstegn. «Kan vi!?!!?» – Ja det er jo sommer og fint vær, svarer jeg. Så roper de høyt: «Yesss! Du er den beste mamma’n i hele verden!» Og jeg må jo si det varmer hjertet når jeg ser hvor ufattelig glade de blir av en så liten ting. Det er hverdagsglede!

Som mamma har jeg mine hemmeligheter. Jeg vil jo at barna mine skal kose seg om sommeren, men samtidig ha et sunt og godt kosthold. Mange typer is man får kjøpt i butikken inneholder blant annet mye sukker, derfor lager jeg stort sett isen selv. «Det har i alle fall ikke jeg tid til», tenker du kanskje. Visst tar det lang tid om du skal vente til den er ferdig i fryseren, men forberedelsene tar absolutt ikke lang tid.

Jeg har både en juicer og en liten ismaskin hjemme som jeg bruker om jeg skal lage is vi skal spise med en gang. For å lage sorbet i ismaskin moser jeg frukt og grønnsaker til juice. Oppskriften blir aldri lik, jeg tar det jeg har i fruktskålen eller kjøleskapet. Sorbet av gulrot, appelsin og ingefær smaker kjempegodt! Og det beste med å lage sorbet på denne måten er at barna får sukkerfri is, som smaker forskjellig hver gang. Slik lærer jentene seg å smake mange forskjellige smaker.

En annen og enklere variant får du om du legger frukten rett i fryseren. Dette gjør jeg ofte med bananer. Jeg deler bananene i to, stikker inn ispinner av tre eller fargerike sugerør, og legger dem 1-2 timer i fryseren. Ispinner får du kjøpt i hobbybutikker. De frosne bananene dypper jeg i sjokolade, og pynter med nøtter eller andre godsaker, før hele familien kaster seg over dem. Bananiser er både næringsrike og gode!

Bananis-med-sjokoladetrekk-MP-57673_1024

Andre ganger lager jeg en stor porsjon smoothie i blenderen, ofte av bær og gresk yoghurt med litt banan og honning som søtsmak. Smoothien heller jeg i en stor brødform jeg har kledd med plastfolie og setter den i fryseren. Når isen er halvfrossen stikker jeg ispinner av tre i formen. Så lar jeg isen bli helt stiv, før jeg skjærer den i skiver mellom pinnene. Pinneis i form er perfekt når jentene har besøk av venninner, vi har en liten grillfest eller det er barnebursdag på sommeren.

Hjemmelaget-pinneis-i-form-3a-MP-57676

Nå som det blomstrer i hagen er det mange fantastiske farger som titter frem. Mange blomster er spiselige, og kan fint brukes til å lage noen superlekre is! Stemor, syrinblomst, løvemunn, ringblomst, geitrams, roser, nellik og løvetann er noen av blomstene som er spiselige. Jeg plukker bladene fra stilken, skyller og tørker dem forsiktig, og fordeler dem i isformer. Så fyller jeg på med lemonade, hylleblomstsaft eller eplejuice. Her kan du bruke en saft du liker godt, bare bland den litt sterkere enn du vanligvis pleier å gjøre. Resultatet blir uansett utrolig fint!

Pinneis-med-blomster1-MP-57677

Det må jo sies at det ikke bare er jentene som er glad i is her i huset. Som liten jente var jeg glad i is i alle varianter. Pistasj-is var favoritten, og jeg husker spesielt en dag jeg spiste en hel 2 liter pistasj-is alene. Tro det eller ei! Opp gjennom årene har jeg spist mest ferdigis. Det er først etter at jeg fikk barna at jeg har lagd mye is selv, og eksperimentert med ulike smaker og konsistenser. Mine siste kreasjoner er blant annet avokado- og pæreis, vaniljeis med granskuddsirup, syrinis, baconis og en is med smak av brent høy. Syrinisen vil jeg dele med dere her, de andre isene og flere søte sommerdesserter finner du selvfølgelig på matprat.no.

Vaniljeis-med-granskuddsirup-MP-65710_1024   Avokado-og-pareis-MP-57804_1024   Baconis-MP-65733_1024   Hoyis-med-syltet-rabarbra-og-friske-jordbar-MP-65720_1024

Syrinis

I hagen min står fremdeles den velduftende syrinbusken i blomst, og om den fortsatt gjør det hjemme hos deg – lag denne deilige isen med smak av sommer.

Syrinis-MP-65709_1024

Ingredienser (12 porsjoner)
8 stk eggeplomme
150 g sukker
5 dl kremfløte
4 stilker syrinblomst

Slik gjør du:

  1. Skyll syriner i kaldt vann før du bruker dem, slik at de er rene og pene.
  2. Ha fløte i en skål sammen med et par kvister syrin og la det stå ca. 1 time for å trekke ut smak. Du kan også klemme forsiktig på blomstene for å trekke ut enda mer smak. Sil fra blomstene.

Tips: Smaken vil komme mer frem når isen er kald, men du kan gjerne smake på fløten før du pisker den for å sjekke om den har fått nok smak av blomster.

  1. Pisk eggeplommer og sukker til en luftig og stiv eggedosis, 6-8 minutter.

Tips: Ta vare på eggehvitene og bruk dem eksempelvis til marengs.

  1. Pisk kremfløte til en myk krem og vend den forsiktig inn i eggedosisen. Plukk syrinblomster av en stilk og vend dem forsiktig inn i blandingen.
  2. Kle en brødform på 1 ½ liter med bakepapir, hell issmeten i formen og sett den i fryseren til isen blir stiv, minst 2-3 timer.
  3. Rør i isen et par ganger under innfrysingen slik at det ikke danner seg iskrystaller. Plukk syriner av den siste stilken og bruk dem som pynt når du skal servere.

Tips: Du kan også pynte med kandiserte syriner. Pensle syriner med litt eggehvite og dryss over sukker. Legg dem på et brett med bakepapir og la dem tørke over natten.

 

Uansett hvilken is du skal lage i sommer, her er noen tips fra meg til deg:

  • Bruk fantasien og eksperimenter med ulike smakskombinasjoner.
  • God moden frukt gir mer smak. Har du mye moden frukt som du ikke får spist opp, del den gjerne i biter og frys ned slik at du senere kan bruke frukten i en hurtigis.
  • Lager du hurtigis med frossen frukt og bær, så er det et lurt tips å helle væsken i blenderen før du fyller på med det frosne. Slik minsker du slitasjen på knivbladene.
  • Har du epler eller banan i oppskriften er det lurt å blande noen dråper lime eller sitron i blandingen for å unngå at fruktkjøttet blir brunt.
  • Lag en grønnsaksis! Gulrot er en litt søt grønnsak som passer perfekt til is.
  • For et høyere proteininnhold kan du ha kesam, skyr eller cottage cheese i is-oppskriftene.
  • Fruktbiter, frø og nøtter kan gi en morsom konsistens til isen.
  • Frukter som kiwi, mango og vannmelon kan også fryses på pinne og dyppes i sjokolade eller yoghurt.
  • Is bør optimalt oppbevares ved temperaturer på -18 °C og lavere.

 

Nyt solen, nyt sommeren, og ikke minst –  nyt isen!

Om bloggeren

Anette Hansen

Jeg er utdannet kokk, har en bachelor i samfunnsernæring, og jobber som matrådgiver i Innholdsavdelingen i MatPrat. Gode smaker, sunnhet og matglede har alltid vært min store interesse. Her håper jeg å kunne dele litt av den med deg.

Legg igjen en kommentar